reklama Google ads
Google to pierwsze miejsce, gdzie Twój potencjalny klient szuka informacji, produktu lub usługi. Bycie na szczycie pierwszej strony wyników, pomoże mu trafić do Ciebie.
Jeśli nie chcesz czekać na efekty działań pozycjonowania, albo chcesz wzmocnić efekt i szybko zaspokoić popyt rozgrzanych klientów, to reklama w Google jest dla Ciebie.
Google Ads – czym jest reklama w wyszukiwarce?
Reklama w Google, zwana również Google Ads to obok pozycjonowania – najpopularniejszy i najprostszy sposób na zdobywanie nowych klientów z wyszukiwarki Google.
Ale po kolei, Google to największa i najpowszechniej używana wyszukiwarka internetowa w Polsce i na świecie. Z reguły jest pierwszym miejscem, do którego się udajemy w celu zdobycia informacji na interesujący nas temat. Szukamy tam również potrzebnych nam w danym momencie produktów czy usług.
Google Ads to system, umożliwiający emisję reklam tekstowych, graficznych oraz wideo. Skoro w Google są niemal wszyscy Twoi internetowi klienci, to czy warto pokazać się tam ze swoją ofertą?
Gdzie wyświetlają się reklamy Google Ads?
Reklamy w Google mogą pojawić się na różnych platformach, a każda z nich ma swoje unikalne cechy. Oto lista miejsc, gdzie można spotkać reklamy Google:
- Wyniki wyszukiwania Google. Reklamy, które pojawiają się na górze lub na dole strony z wynikami wyszukiwania, po wpisaniu określonego zapytania przez użytkownika.
- Reklamy produktowe. Wyświetlają się w zakładce Zakupy, bądź na górze wyników wyszukiwania, jeśli użytkownik szuka jakiegoś produktu, typu: smartfon czy buty.
- Strony partnerskie Google. Reklamy, które wyświetlają się na stronach internetowych partnerów Google, które wyświetlają wyniki wyszukiwania Google.
- Sieć reklamowa Google. Reklamy, które mogą pojawić się na różnych stronach internetowych, aplikacjach mobilnych, filmach na YouTube i innych miejscach w internecie, w ramach sieci reklamowej Google.
- YouTube. Reklamy, które wyświetlają się przed lub w trakcie filmów na YouTube.
- Mapy Google. Reklamy, które mogą pojawić się na mapach Google, w tym w wynikach wyszukiwania, w informacjach o miejscach i w innych miejscach. Są to reklamy wizytówek Google.

Rodzaje reklam w Google Ads
Reklamy tekstowe w wynikach wyszukiwania
Gdy słyszysz reklama w Google, zapewne pierwsze co przychodzi Ci do głowy to właśnie reklama tekstowa na górze i na dole strony z wynikami wyszukiwania. Charakteryzują się one tym, że zawierają słowo „Sponsorowane” lub „Reklama”. Od czego zależy, czyja reklama pokaże się użytkownikowi. Od czego zależy, która będzie pierwsza, a która druga i tak dalej.
Można wyróżnić 5 podstawowych czynników mających wpływ na to, czyja reklama i na którym miejscu zostanie wyświetlona w wynikach Google. Należą do nich:
- Wartości stawki za kliknięcie (CPC – Cost Per Click) – im wyższa stawka za kliknięcie, tym większa szansa na wyświetlenie reklamy w wyższej pozycji.
- Jakości reklamy – ma wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google Ads. Im wyższa jakość reklamy, tym większa szansa na wyświetlenie jej w wyższej pozycji. Przez jakość rozumiemy, to jak zbudowana jest reklama, czy wygląda jak z 2004 roku i odstrasza użytkowników, czy jest „przyjazna” w odbiorze.
- Wskaźnik jakości strony docelowej – po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przekierowany na stronę docelową. Im lepsza jakość strony docelowej, tym większa szansa na wyświetlenie reklamy w wyższej pozycji. Jakość strony docelowej, inaczej strony lądowania (z ang. landing page) mierzymy podobnie, jak jakość reklamy.
- Relewantność reklamy – reklama musi być spójna z frazą wyszukiwania wprowadzoną przez użytkownika, aby mogła być wyświetlona w wynikach wyszukiwania Google Ads. Chodzi o to, czy reklama zawiera słowa kluczowe, których szuka Twój potencjalny klient.
- Konkurencja – jeśli wiele reklam jest reklamowanych na tę samą frazę, to pozycja reklamy zależy od sumy stawek CPC oraz jakości i relewantności reklam.
Wszystkie te czynniki są uwzględniane w algorytmie Google Ads, który decyduje o pozycji i wyświetleniu danej reklamy w wynikach wyszukiwania.
Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google Ads
Reklamy graficzne w sieci reklamowej Google, to rodzaj reklam, które wykorzystują grafikę, zdjęcia lub multimedia, aby przyciągnąć uwagę użytkowników. Reklamy graficzne mogą przybierać różne formy, w tym banery, reklamy wideo, reklamy interaktywne lub reklamy w formacie Rich Media, które zawierają animacje i inne efekty wizualne.
Reklamy te są wyświetlane na stronach internetowych, aplikacjach mobilnych, w grach i innych miejscach w Internecie, na których umieszczone są reklamy. Sieć reklamowa Google umożliwia reklamodawcom kierowanie reklam graficznych do określonych grup odbiorców na podstawie danych demograficznych, zainteresowań i zachowań użytkowników w sieci.
Reklamy graficzne są często stosowane w kampaniach reklamowych związanych z promocją produktów i usług, zwiększeniem świadomości marki, a także w kampaniach remarketingowych, które mają na celu ponowne dotarcie do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową lub wykazali zainteresowanie produktem lub usługą.
Reklamy produktowe dla e-commerce
Reklamy produktowe w sieci reklamowej Google to rodzaj reklam, które umożliwiają reklamodawcom prezentację swoich produktów w wynikach wyszukiwania Google i na stronach sklepów internetowych. Reklamy produktowe wykorzystują obrazy produktów, ceny i nazwy sklepów internetowych, aby pomóc użytkownikom znaleźć i kupić produkty online. Zazwyczaj pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google w postaci Karuzeli Produktów, które wyświetlają produkty wraz z ich cenami oraz linkami do sklepów internetowych, które je oferują.
Reklamy produktowe są często stosowane przez sklepy internetowe i e-commerce, aby promować swoje produkty w Internecie i dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów. Umożliwiają również skuteczne porównanie produktów i cen na różnych stronach internetowych, co ułatwia użytkownikom dokonanie wyboru i zakupu produktów.
Reklamy produktowe w sieci reklamowej Google są wyświetlane na podstawie informacji z katalogów produktów, które reklamodawcy przesyłają do Google Merchant Center, co umożliwia automatyczne dopasowanie reklam do fraz wyszukiwania użytkowników oraz pokazanie aktualnych cen i stanów magazynowych produktów w sklepach internetowych.
Kampanie wideo – YouTube
Tak, reklamy wideo w sieci reklamowej Google, to ten najbardziej denerwujący dla użytkownika rodzaj reklam. Reklamy wideo mogą przybierać różne formy, w tym reklamy przedwideo, które są wyświetlane przed rozpoczęciem filmu na YouTube, reklamy pomiędzy filmami, które pojawiają się w trakcie odtwarzania filmu, oraz reklamy wideo, które są wyświetlane na stronach internetowych jako odtwarzacz wideo lub w sekcji banerowej. A Ty, które najbardziej lubisz, reklamy gier na smartfon dla 6-latków w trakcie słuchania Ósmej Etiudy Chopina, czy te, że w niedziele jest darmowy webinar, na którym dowiesz się ile kosztuje kurs online, który raz na zawsze odmieni Twoje życie, zwłaszcza w aspekcie finansowym.
Remarketing – często pomijany, złoty gral

Coś jeszcze trzeba tłumaczyć? 🙂
Remarketing to technika marketingowa polegająca na docieraniu do osób, które już miały wcześniej kontakt z daną marką, stroną internetową lub produktem. Jest to strategia reklamowa, która ma na celu ponowne dotarcie do użytkowników i zachęcenie ich do ponownego odwiedzenia strony internetowej lub zakupu produktu.
Remarketing wykorzystuje pliki cookie do śledzenia użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili stronę internetową. Następnie, kiedy ci użytkownicy przeglądają inne strony internetowe, mogą zobaczyć reklamy remarketingowe danej marki lub produktu, które mają na celu przypomnienie im o wcześniejszej interakcji z marką lub produktem.

„Prawie robi wielką różnicę”
~ cytat z reklamy piwa Żywiec, wszedł na stałe do polskiego słownika.
Jak przygotować reklamę w Google Ads
Reklama tekstowa
Wiesz już, że chcesz stworzyć kampanię reklamową w Google Ads, ale nie wiesz jak się za to zabrać. Wykorzystaj te triki, aby Twoja reklama była skuteczna i konwertowała w płacących klientów dla Twojego biznesu:
- Określ grupę docelową i cel kampanii – przed rozpoczęciem pisania reklamy, musisz wiedzieć, do kogo chcesz dotrzeć z kampanią i jaki jest jej cel.
- Chwytliwy tytuł – tytuł powinien być krótki i skoncentrowany na korzyściach dla użytkownika.
- Słowo kluczowe – umieszczenie odpowiedniego słowa kluczowego wpływa na wynik jakości Twojej reklamy.
- Maksymalnie długie teksty – każdą możliwą do zagospodarowania przestrzeń tekstową w swojej reklamie wykorzystuj do maksimum.
- Mów językiem korzyści – komunikuj swojemu odbiorcy, co zyska, kim się stanie, gdy skorzysta z Twojego produktu lub usługi. Nie pręż muskułów.
- Używaj wartości liczbowych – Jeśli to możliwe, korzystaj z przekazu liczbowego. Ludzki umysł lepiej zapamiętuje wartości liczbowe niż opisowe.
- 2-3 wersje reklamy – Przygotuj sobie 2-3 wersje reklamy w ramach jednej kampanii reklamowej, wówczas będziesz mógł zebrać dokładniejsze dane odnośnie tego, co działa, a co nie.
- Testuj i optymalizuj – aby uzyskać najlepsze wyniki z kampanii, warto testować różne wersje reklamy i dokonywać optymalizacji na podstawie danych dotyczących wyników kampanii.
Przedstawiłem Ci kilka podstawowych wytycznych dotyczących prowadzenia skutecznej kampanii reklamowej w Google Ads. Jeśli uważasz, że to nadal dla Ciebie za trudne, odezwij się do mnie, a pomogę Ci w przygotowaniu i poprowadzeniu skutecznej kampanii reklamowej dla Twojej firmy.
Reklama graficzna – jak przygotować?
Reklama graficzna różni się od tekstowej, przede wszystkim w percepcji odbioru przez internautów. Oto kilka porad dotyczących tworzenia ciekawych reklam graficznych w Google Ads:
- Efektowne wizualizacje: Skorzystaj z wysokiej jakości grafik i zdjęć, które będą przyciągać uwagę potencjalnych klientów. Najlepiej, gdy Twoje zdjęcia są jasne, dobrze oświetlone i łatwe do zrozumienia.
- Rozmiar grafiki: Google Ads oferuje różne rozmiary grafik, które można wykorzystać w kampaniach reklamowych. Upewnij się, że wybrany rozmiar odpowiada wymaganiom i specyfikacjom technicznym, aby Twoja reklama była wyświetlana poprawnie.
- Kolory, które będą wyróżniać Twoją reklamę: Skorzystaj z kolorów, które będą pasowały do Twojej marki, a jednocześnie będą przyciągały uwagę. Staraj się wykorzystywać jaskrawe i kontrastujące kolory, które będą wyróżniały twoją reklamę na tle innych.
- Krótki tekst reklamowy: W swojej reklamie graficznej zastosuj krótkie i zwięzłe teksty, które będą zachęcały do kliknięcia.
- CTA (Call to Action): Nie zapomnij dodać wezwania do działania (Call to Action), które skłoni potencjalnych klientów do kliknięcia w reklamę.
- Testuj różne wersje reklam: Aby zwiększyć skuteczność kampanii reklamowej, warto przetestować różne wersje reklam graficznych. Porównaj wyniki i wybierz najskuteczniejszą wersję.

Zalety reklamy w Google Ads
Nie chce Cię zanudzać, aby po raz kolejny na tej stronie odpowiadać na pytanie, co jest lepsze, reklama czy pozycjonowanie. Zachęcam do przeczytania zakładki Pozycjonowanie stron SEO, tam szerzej omówiłem temat. No dobra, namówiłeś mnie, powiem jeszcze raz. „To zależy.” (śmiech).
Może zamiast skupiać się na odpowiadaniu na pytanie, co jest lepsze, lepiej skupić się na tym, jak połączyć obie te dziedziny i wykorzystać je do zbudowania przewagi konkurencyjnej. Bo co jest lepsze, mama, czy tata? Najlepiej, jak są oboje.
Mam nadzieję, drogi czytelniku, że przeczytałeś moje wywody na temat Pozycjonowania i w tej dziedzinie jesteś już obcykany. Teraz pora na zalety reklamy Google Ads.
Zasięg
Google jest największą wyszukiwarką na świecie, w Polsce korzysta z niej ponad 95% wszystkich użytkowników Internetu. Zatem, Google Ads umożliwia dotarcie do ogromnej liczby użytkowników, którzy poszukują konkretnych produktów lub usług.
Dodatkowo sieć reklamowa Google Ads, czyli reklamy, które nie wyświetlają się w wynikach wyszukiwania, a w postaci banerów reklamowych na największych stronach, pokrywają 98% polskiego Internetu. Sporo.
Targetowanie
Google Ads umożliwia precyzyjne targetowanie reklam, co oznacza, że możesz skierować swoją kampanię do określonych grup odbiorców w oparciu o wiek, płeć, zainteresowania, lokalizację i wiele innych kryteriów. Dzięki temu osiągniesz większą skuteczność swojego przekazu i zwiększysz szanse na przyciągnięcie właściwych klientów, którzy będą skłonni zostawić Ci swoje pieniądze.
Kontrola kosztów
Nie można jednoznacznie stwierdzić, że reklama w Google jest lepsza niż np. w telewizji, bo jest tańsza, bo jeśli chcesz i Cię stać, to mogę Ci pokazać, że będzie droższa 🙂 Jednak reklama w Internecie ma tę przewagę nad innymi formami reklamy, że wszystko możesz bardzo precyzyjnie kontrolować.
Google Ads pozwala na pełną kontrolę nad kosztami kampanii reklamowych. Możesz określić budżet dzienny, ustawić licytacje i kontrolować koszty kliknięć. Dzięki temu masz pewność, że wykorzystasz swoje środki w sposób efektywny i maksymalnie zwiększysz zwrot z inwestycji.
Pomiar wyników
Reklama w Google umożliwia dokładny pomiar wyników kampanii reklamowych, co oznacza, że możesz śledzić, ile kliknięć otrzymała Twoja reklama, ile konwersji zostało wykonanych oraz jakie było Twoje ROI (zwrot z inwestycji). Dzięki temu masz pewność, że Twoja kampania reklamowa jest skuteczna i przynosi pozytywne wyniki, a jeśli tak nie jest, możesz ją poprawić i znowu testować, testować.
Szybkość
Reklamy Google Ads są wyświetlane natychmiast po uruchomieniu kampanii, co oznacza, że możesz szybko dotrzeć do potencjalnych klientów. Nie musisz miesiącami czekać na efekty pracy pozycjonera, tylko od razu możesz sprawdzić, czy Twój produkt lub usługa trafia w potrzeby klientów.
Różnorodność
Dzięki temu, że Google Ads oferuje różnorodne formaty reklam, w tym reklamy tekstowe, graficzne, wideo i mobilne, możesz dopasować format reklam do swoich potrzeb i preferencji odbiorców.

Koszt reklamy w Google Ads
Koszt reklamy w Google Ads zależy od wielu czynników, w tym od branży, w której działa Twoja firma, konkurencji na rynku, rodzaju reklamy, którą chcesz wykorzystać, a także od wybranej strategii licytacji. Jednym z najpopularniejszych modeli płatności w Google Ads jest model CPC (koszt za kliknięcie), który oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie na Twoją reklamę.
Cena za kliknięcie (CPC) zależy od wielu czynników, w tym od konkurencyjności rynku, ilości reklamodawców, którzy konkurują o te same słowa kluczowe, a także od jakości i zgodności Twojej strony internetowej z wymaganiami Google. Im większa konkurencja na rynku, tym wyższa może być cena za kliknięcie.
Budżet reklamy w Google Ads zależy od Ciebie. Możesz ustawić budżet dzienny, który określa, ile chcesz wydać na reklamę każdego dnia, oraz maksymalną kwotę, jaką chcesz wydać na całą kampanię. Warto jednak pamiętać, że im wyższy budżet, tym większe szanse na osiągnięcie lepszych wyników.
Ciekawostka
Jak wiadomo, kolejność reklamodawców przebiega na zasadzie licytacji, kto w oczach Google w dużym uproszczeniu jest „lepszy” w danej sytuacji, ten będzie wyżej. Jeśli zatem ustawisz koszt kliknięcia w Twoją reklamę na 3 zł i będzie numerem 1, a numer 2 w licytacji ustawi 2 zł, to jak myślisz, ile zapłacisz?
Wydawać by się mogło, że 3 zł, jednak nic bardziej mylnego. Po namowach Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Google poszło na ustępstwo dla polskich przedsiębiorców (troszkę podkoloryzowałem) i zapłacisz mniej. Mimo, że ustawiłeś koszt o 1 zł wyższy niż reklamodawca, który jest bezpośrednio „pod Tobą”, to zapłacisz tylko o 1 grosz więcej niż on zadeklarował zapłacić. Numer 2 zapłaci z kolei tylko o 1 grosz więcej niż zadeklarował numer 3. Prawda, że fajnie? Koniec ciekawostki.
Podsumowując, koszt reklamy w Google Ads zależy od wielu czynników i może się różnić w zależności od branży, konkurencji na rynku oraz rodzaju reklamy. Warto dokładnie planować swoją kampanię reklamową, aby wykorzystać swoje środki w sposób efektywny i osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji.
To co działamy razem?

Dowiedz się czegoś mądrego
6 rzeczy, które powinna mieć każda strona internetowa
Czyli jak nie zostać neandertalczykiem Internetu? Pierwszy post, uwaga! Dziś zabieram Cię w podróż przez…