pozycjonowanie stron seo
Posiadanie strony jest jak posiadanie żony. Reklama w Internecie jest jak randka w Walentynki. Pozycjonowanie jest jak bycie dobrym mężem cały rok 🙂
Jeśli masz już piękną stronę internetową, z ofertą idealnie skrojoną pod grupę docelową, zadbajmy, aby obecni, jak i nowi, klienci mogli Cię znaleźć.
Pozycjonowanie stron SEO – co to jest?
SEO (Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Celem SEO jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, co z kolei zwiększa ruch organiczny na stronie internetowej.
Pozycjonowanie stron, a SEO?
Te pojęcia są wymienne. SEO to skrót oznaczający optymalizację strony pod wyniki wyszukiwania. W tym jedynym przypadku polski język okazuje się prostszy, bo my mamy po prostu – pozycjonowanie stron. Czym zatem jest pozycjonowanie?
Tym samym, co SEO 🙂 żart, nieśmieszny zresztą.
Odchodząc już od tych uczelnianych definicji, poprzez pojęcie pozycjonowania strony rozumiemy wszystkie czynności związane z tym, aby dana strona internetowa była coraz wyżej w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego warto się pozycjonować?
Bazując na statystykach (źródło: „Ty, no mówię Ci”) tylko 0,78% użytkowników Google przechodzi na drugą stronę wyników. Tak naprawdę, te statystyki pochodzą z Google. To pokazuje, że każdego roku, aż 0,78% ludzi na świecie pisze pracę magisterską. Myślę, że na tej statystyce można zamknąć wywód na temat słuszności pozycjonowania swojej strony. Jeśli masz super stronę, z jeszcze lepszą ofertą, ale nie jesteś wysoko w Google, szansa, że ktoś Cię znajdzie jest niewielka, mówiąc grzecznie.
Czy pozycjonowanie SEO wystarczy do wypromowania swojej marki?
To pytanie jest nieco błędnie postawione. To znaczy sam je postawiłem, ale zrobiłem to celowo, żeby teraz móc się rozwinąć. Pozycjonowanie jest jednym z elementów skutecznego marketingu, jednak na poszczególne elementy nie powinno się patrzeć w kontekście rywalizacji, który jest lepszy. Jak sama nazwa mówi, są to elementy pewnej całości. To tak, jak budowa domu składa się z pewnych elementów i raczej nikt nie ocenia, co jest lepsze, dach czy fundamenty. Po prostu, aby dom był „skuteczny”, czyli spełniał swoje zadanie potrzebuje obydwu. Podobnie jest z marketingiem. Najlepszy efekt uzyskamy korzystając z różnych światów. Zatem, warto zadać najczęstsze pytanie odnośnie pozycjonowania, mianowicie:
Pozycjonowanie czy reklama?
To zależy. Poproszę o kolejne pytanie.
Pozycjonowanie polega na działaniu długofalowym, reklama działa tu i teraz. Jak każde działanie długofalowe, pozycjonowanie SEO cechuje się tym, że trzeba nieco dłużej czekać na efekty, ale za to utrzymują się one dłużej. Każda forma ma swoje zalety. Jednak jedno nie wyklucza drugiego. Można przykładowo pozycjonować swoją stronę przez cały rok, a w okresie wzmożonego zapotrzebowania na nasze dobro, wzmocnić efekt reklamą. Taki okresem wzmożonego popytu może być, np. sezonowość naszego produktu lub usługi, akcja promocyjna, wprowadzenie nowego produktu do oferty, itp.
Jeśli interesują Cię zagadnienia reklamy SEM w wyszukiwarce Google, to zajrzyj tutaj. Pomogę Ci stworzyć skuteczną kampanię reklamową.

Przewagi pozycjonowania SEO na innymi formami marketingu
Podstawową zaletą pozycjonowania jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Jednak o tym myślę, że już wiemy. Dobrze wypozycjonowana strona to taka, która na dane frazy kluczowe wyświetla się w TOP10 wyników wyszukiwania, czyli inaczej mówiąc na pierwszej stronie w Google. Bardzo dobrze wypozycjonowana strona zajmuje miejsca z TOP3 wyników wyszukiwania. Oczywiście są to umowne wartości, które właśnie wymyśliłem, dla zobrazowania Tobie, o co w ogóle walczymy. Jakie jeszcze zalety niesie ze sobą SEO?
Umowa na pozycjonowanie strony internetowej zwykle obejmuje pozycjonowanie pod wskazane w umowie frazy kluczowe i monitoruje się ich ruch (oczywiście w górę). Jednak, z reguły podczas działań pozycjonerskich strona niejako w wyniku działań ubocznych pozycjonowania pod wskazane frazy, pozycjonuje się również pod podobne frazy z tzw. długiego ogona. Ale czym w ogóle jest ten długi ogon, bo już kilka razy padło to pojęcie.
Długi ogon (ang. long tail) w kontekście pozycjonowania oznacza specyficzne, długie i mało popularne frazy kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki. Te frazy są zwykle bardziej szczegółowe i precyzyjne niż popularne słowa kluczowe, co oznacza, że są mniej konkurencyjne i łatwiejsze do zdominowania w wynikach wyszukiwania. Szerzej wyjaśnię to pojęcie nieco dalej, bo już wiem jaka pierwsza obiekcja pojawia się w Twojej głowie pod kątem pozycjonowania swojej strony 🙂
Trzecią zaletą pozycjonowania jest to, że jak mówiłem, efekty pozycjonowania są długofalowe. Można śmiało stwierdzić, że najbardziej długofalowe z wszystkich działań marketingowych. Nawet po zakończonej umowie na pozycjonowanie Twojej strony z firmą zajmującą się SEO, efekty będą utrzymywać się jeszcze przez długi czas, jeśli oczywiście nie dojdzie do jakichś niepożądanych działań na stronie.

„Cierpliwy to i kamień ugotuje”
~ Mariusz „Pudzian” Pudzianowski
Twoja największa obiekcja
Jak wspomniałem wcześniej, wydaje mi się, że już widzę Twoje pierwsze pytanie odnośnie pozycjonowania. Czy jest nim:
„Jaki jest sens pozycjonować moją stronę, skoro już tyle dużych podmiotów zajmuje pierwsze miejsca w Google i pewnie nie mam z nimi szans?”
Czy miałem rację, że to było to pytanie? Jeśli tak, to kiwnij głową, a później mi napisz czy kiwnąłeś 🙂
Pewnie, gdy dopiero zaczynasz swój biznes w branży oponiarskiej, albo jesteś lokalnym wulkanizatorem, tudzież sprzedawcą ogumienia (że już się tak uczepię jednego tematu) i chciałbyś się pozycjonować na frazę: „opony” jest to totalnie bezsensu. Tylko stracisz pieniądze i jedyne co się stanie to przesuniemy Cię z 14 strony w Google na 11. Ale…
Pamiętasz jeszcze pojęcie długiego ogona? No właśnie.
Przede wszystkim zastanówmy się, czy w tej sytuacji rzeczywiście ważne w ogóle jest bycie pierwszym na frazę „opony”. No bo kto szukając sklepu z oponami w Biłgoraju (z ang. PunchHimHeaven), żeby kupić zimówki do swojej Skody, wpisze w Google – „opony”? Pewnie nikt.
Większość użytkowników wpiszę coś w stylu: „opony biłgoraj tanio”, „sklep z oponami biłgoraj”, itp. Teraz mówię z głowy, oczywiście to wszystko się mierzy, jaka fraza jest popularna w wyszukiwaniach, a na którą jeszcze nie ma dużej konkurencji, na ten moment, jedynie chcę zobrazować działania SEO.
Frazy z długiego ogona mają to do siebie, że znacznie łatwiej się na nie wypozycjonować, bo konkurencja jest dużo mniejsza, a jeśli zostaną dobrze dobrane (to zadanie pozycjonera) to efekty mogą być jeszcze lepsze, ponieważ Twoja oferta trafi do bardziej sprecyzowanej grupy docelowej.

Twoja druga największa obiekcja
Jeśli drugi raz trafię, to bardzo Cię proszę, wpłać dowolny datek na dowolną, wybraną przez siebie organizację charytatywną 🙂
Czy Twoją drugą największą obiekcją w zakresie umowy na pozycjonowanie jest to, jak będziesz mógł zmierzyć efekty pracy pozycjonera?
Oczywiście dla każdej firmy skuteczne pozycjonowanie może oznaczać coś innego. Jednak w każdym przypadku efekty pracy pozycjonera są mierzalne. W dodatku bardzo precyzyjnie. Zresztą to jest domena marketingu internetowego. Praktycznie każde działanie w szeroko rozumianym digital marketingu jest mierzalne i policzalne. To jedna z największych zalet promowania się w Internecie. Poza wieloma innymi.
Jeśli do promocji swojej marki używasz marketingu szeptanego, czyli mówisz Irence, żeby powiedziała Krysi, że Ty lepisz najlepsze pierożki, to jak możesz sprawdzić, czy Krysia na pewno wie o Twoich pierożkach od Irenki? No właśnie. Irenka mogła wystrychnąć Cię na dudka, a Google Analytics w tej sytuacji zachowuje się jak kompas na biegunie.
Google Analytics to narzędzie analityczne stworzone przez Google, służące do monitorowania i analizowania ruchu na stronie internetowej. Dzięki niemu można poznać wiele informacji na temat odwiedzających witrynę internetową, takich jak źródło ruchu, zachowanie na stronie, trendy w ruchu, konwersje, a także wiele innych statystyk.
Do najczęściej mierzonych wskaźników pracy pozycjonerów należą:
– wzrost wartościowego ruchu na stronie,
– malejący współczynnik odrzuceń,
– wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 i TOP50,
– poprawa pozycji fraz kluczowych Twojej marki,
– długość średniego czasu przebywania na stronie.

Dobra, ale na czym w ogóle polegają działania SEO?
Doskonałe pytanie Panie Wojtku, to już kolejne. Generalnie, na pozycję w wynikach wyszukiwania w Google składa się ponad 200 czynników, nie wszystkie są jawne. Google dba o to, aby część z nich pozostała na zawsze tajemnicą, jak receptura Coca-Coli. Co jakiś czas jednak, firma Google wypuszcza dokument, zawierający najnowsze wytyczne dotyczące pozycjonowania stron.
Można wyróżnić trzy najważniejsze obszary, które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania w Google, a są to:
– działania na stronie internetowej, tzw. on-site,
– działania poza stroną internetową, tzw. off-site,
– ocena strony przez użytkowników.
Działania ON-SITE
Na działania on-site, czyli te, na stronie internetowej składają się procesy związane z szeroko pojętą optymalizacją całej strony internetowej. No dobra, ale na czym polega optymalizacja? W dużym uproszczeniu na tym, aby strona była zbudowana zgodnie ze sztuką budowania stron internetowych. Należy pozbyć się wszelkich błędów, pustych podstron, ślepych zaułków, użytkownik powinien z każdego miejsca na stronie, mieć możliwość dostania się w dowolne miejsce strony. Ponadto, ważne, aby kod strony był zgodny z obecnie przyjętą semantyką, aby strona miała odpowiednie tytuły, usystematyzowane nagłówki, a przede wszystkim, aby zawierała dużo, ciekawej dla użytkowników treści.
Google zwraca również uwagę na szybkość działania strony (pisałem o tym tutaj), zatem do działań on-site zaliczamy również optymalizację strony pod katem jej szybkości i wydajności.
Działania OFF-SITE
Skutecznie prowadzone działania off-site są jak praca naukowa. Im więcej osób poleca i cytuje daną pracę naukową, tym wśród profesorów, rektorów i opinii publicznej – jest ona lepsza. A polecenie z Harvardu ma większą wagę niż z Wyższej Szkoły Rozwoju Osobistego w Sieradzu. Dokładnie tak samo jest z Twoją stroną www. Jeśli, co drugi artykuł na stronie BBC, czy Radia Zet, zawierałby link z odnośnikiem do Twojej strony, to o SEO, a tym samym nowych klientów, nie musiałbyś się martwić. Linkowanie zewnętrzne do Twojej strony pokazuje firmie Google, że Twoja strona jest ciekawa i warta uwagi, ma autorytet społeczny.
Ocena strony przez użytkowników
Iwona Pavlović: 4,
Beata Tyszkiewicz: „noo mnie się bardzo podobało.”,
Ferdek Kiepski: 9.
Spokojnie, nie o taką ocenę chodzi. Tak, jak my weryfikujemy, ile osób, ile czasu każdego dnia spędza na naszej witrynie, tak Google robi to samo. Tak bardzo go interesujemy. Dzięki temu wie, czy dana strona podoba się użytkownikom, czy chcą na niej przebywać, czy znajdują odpowiedzi na swoje pytania, czy strona zaspokaja ich potrzeby. Mierzone są również takie rzeczy, jak to, czy klienci po naszej stronie, wracają do wyszukiwarki, aby szukać dalej u konkurencji, czy jesteśmy ich ostatnią przystanią.
To wszystko daje firmie Google informacje na temat tego, jakie są odczucia użytkowników na temat naszej witryny, a jak wiadomo Google zależy, aby ludzie spędzali na stronach jak najwięcej czasu, zatem im lepsza pod tym kątem będzie nasza strona, tym nasz pozycja w wynikach wyszukiwania będzie wyższa.

Dowiedz się czegoś mądrego
6 rzeczy, które powinna mieć każda strona internetowa
Czyli jak nie zostać neandertalczykiem Internetu? Pierwszy post, uwaga! Dziś zabieram Cię w podróż przez…