pozycjonowanie sklepu internetowego
Jak odpowiadać swoimi produktami na potrzeby rozgrzanych klientów?
Wyświetlać im się na samej górze wyników wyszukiwania w Google. I już.
Masz dobre produkty, ale jesteś na 10-tej stronie w Google i nikt nie wie, że je masz? Podnieś swoją pozycję w wyszukiwarce i zwiększ sprzedaż swoich produktów.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Pozycjonowanie sklepu internetowego, to oczywiście również działania SEO (tak, jak w przypadku pozycjonowania stron internetowych), jak sklep różni się od „zwykłej” strony internetowej (mimo, że również nią jest, ehh skomplikowane), tak i działania SEO powinny być sprecyzowane dla działalności sklepu.
SEO (Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Celem SEO jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych, co z kolei zwiększa ruch organiczny na stronie internetowej. (cytat ze strony „Pozycjonowanie stron SEO„)
Stronę powinieneś pozycjonować, sklep MUSISZ!
Sklep internetowy pełni nieco inną rolę niż strona. Sklep to z reguły core Twojego biznesu, bez ruchu jest on zupełnie bezużyteczny. Skoro już zapłaciłeś za budowę sklepu, płacisz za jego utrzymanie, zapłaciłeś za towar, to pewnie zależy Ci na dużej sprzedaży. Jak inaczej ludzie mają trafić do Twojego sklepu, jak nie poprzez wyszukiwarkę. Niewypozycjonowany sklep internetowy, jest jak pieniądze z komunii – nikt nie widział.
Dlaczego musisz pozycjonować sklep internetowy?
Jak mówią specjaliści z Google: „Na drugą stronę nikt nie wchodzi”. No, może mówią nieco innymi słowami, ale przekaz jest taki sam (o dokładnych statystykach przeczytasz tutaj). Dokładnie, mniej niż 1% użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania. Czy potrzebujesz większej liczby powodów, dlaczego każę Ci pozycjonować Twój sklep internetowy?

Jak sprzedawać więcej?
Pewnie nierzadko zadajesz sobie to pytanie. Masz sklep, masz dobrą marżę, ludzie, którzy u Ciebie kupują wydają się być zadowoleni, czasem nawet wracają i teraz jak to zrobić, aby ten proces zachodził z większą częstotliwością?
– „Też chciałbym to wiedzieć Stefan.”
Co mówi nam statystyka, czy jeśli teraz Twoja oferta trafia miesięcznie do X osób, z czego masz Y klientów, to czy trafiając do 10X, klientów będzie 10Y? Raczej tak. Dziękuję, koniec wykładu.
Ok, ale jak sprawić, abym miał 10X klientów?
– „Też chciałbym to wiedzieć Stefan.” (żart)
Kluczem do zdobycia większej ilości potencjalnych klientów, a docelowo, płacących klientów jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Znakomita większość ludzi szukając danego produktu, zaczyna od wyszukiwarki Google. Teraz, ten kto w wynikach jest daleko w tyle, nie liczy się w walce o klienta i przegrywa.
Czy zatem każdy sklep musi się pozycjonować?
Jeśli jesteś Justinem Bieberem i chcesz sprzedać kolekcję swoich bluz, to pewnie nie musisz szukać studia pozycjonerskiego wojciechszymczyk.pl (tym niemniej polecam), bo pewnie i tak sprzedasz te bluzy, zanim otworzysz busa na straganie. W innym wypadku, jeśli nie masz zbudowanej marki osobistej, Twoje kanały w mediach społecznościowych raczej śpią, to polecam Ci pozycjonowanie. To najprostsza droga, aby dojść na szczyt w swojej niszy. Zabrzmiało coachingowo. Dodam, że jeśli masz problem ze swoimi mediami społecznościowymi i chciałbyś tchnąć w nie życie to polecam Ci tę zakładkę. Tam młody człowiek, bardzo miły i uczynny, chętnie pomoże Ci wszystko ogarnąć.

Co lepsze dla nowego sklepu internetowego, pozycjonowanie czy reklama?
Nie ma co ukrywać, że dla NOWEGO sklepu internetowego skuteczna kampania reklamowa w Google przyniesie dużo bardziej widoczne i wręcz natychmiastowe efekty. Zdecydowanie warto jednak od samego początku prowadzić działania SEO, bo kampania reklamowa kiedyś się skończy, chyba, że ktoś jest arabskim szejkiem i ma nieograniczony budżet. Takiego scenariusza jednak nie zakładam.
Pozycjonowanie sklepu to proces długofalowy, ale i długotrwały. Poleganie na reklamie jest jak udana randka z żoną w Walentynki. Niby fajnie, ale 15 lutego powrót do szarej rzeczywistości. Pozycjonowanie jest jak bycie dobrym mężem cały rok. Wówczas jest miło zarówno 14, jak i 15 lutego, a nawet 6 października. Na tak solidnym fundamencie można budować powtarzalny biznes i wtedy jedynie wzmacniać ruch na stronie, dzięki wykorzystaniu płatnej reklamy. Sklepy e-commerce bardzo często cechują się dużą sezonowością. Jeśli sprzedajemy grille, czy meble ogrodowe to sezon mamy na wiosnę, jeśli zabawki, to szczyt sezonu mamy w grudniu i przed Dniem Dziecka. Wiadomo, o co chodzi. W ten sposób można fajnie wykorzystać dobrodziejstwa zarówno pozycjonowania, jak i reklamy. Przez cały rok pozycjonujemy nasz sklep, aby zawsze mieć klientów i zachować płynność finansową, a w okresie wzmożonego zapotrzebowania na nasze produkty, wzmocnić efekt reklamą.
Jeśli interesują Cię zagadnienia reklamy SEM w wyszukiwarce Google, to zajrzyj tutaj. Pomogę Ci stworzyć skuteczną kampanię reklamową dla Twojego sklepu.
Zalety pozycjonowania sklepu
Nadrzędnym celem pozycjonowania jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania. Tym, o co walczy większość jest tzw. TOP3, czyli bycie jedną z pierwszych trzech stron, które wyświetlają się na pierwszej stronie w Google. Oczywiście, tak samo ważnym jest to, aby być wysoko, ale na często wyszukiwane frazy, bo nietrudno być pierwszym na frazę, której szukają 2 osoby rocznie. Jeśli jednak w Twojej branży bycie w TOP3 na popularne frazy to jeszcze nie koniec świata. Dobrze wypozycjonowany sklep to taki, który na dobrze dobrane słowa kluczowe wyświetla się w TOP10 wyników wyszukiwania, czyli inaczej mówiąc na pierwszej stronie w Google. Jakie jeszcze zalety niesie ze sobą pozycjonowanie SEO sklepu internetowego?
Umowa na pozycjonowanie sklepu online zwykle obejmuje pozycjonowanie pod wskazane w umowie słowa kluczowe i monitoruje się ruch w górę. Jednak, z reguły podczas działań pozycjonerskich sklep niejako w wyniku działań ubocznych pozycjonowania pod wskazane frazy, pozycjonuje się również pod podobne frazy z tzw. długiego ogona.
Długi ogon (ang. long tail) w kontekście pozycjonowania oznacza specyficzne, długie i mało popularne frazy kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarki. Te frazy są zwykle bardziej szczegółowe i precyzyjne niż popularne słowa kluczowe, co oznacza, że są mniej konkurencyjne i łatwiejsze do zdominowania w wynikach wyszukiwania (cytat ze strony pozycjonowanie stron SEO).
Trzecia zaleta pozycjonowania to długotrwałe efekty pozycjonowania. Nawet po skończonej umowie na prace pozycjonerskie, efekty działań SEO-wca nie rozpłyną się nazajutrz. Jeśli oczywiście nie dojdzie do jakichś nieoczekiwanych działań na stronie sklepu, typu wirus lub ban od firmy Google.

„Cierpliwy to i kamień ugotuje”
~ Mariusz „Pudzian” Pudzianowski
Jak wypozycjonować sklep internetowy?
Jak najlepiej. Koniec odpowiedzi. No dobra, to chyba jednak nie było zabawne. Sklep, jak i stronę internetową pozycjonuje się według podobnych zasad. Przy sklepie warto jednak zwrócić szczególną uwagę na kilka detali, tudzież różnic. Tak jak i przy okazji pozycjonowania stron www wyróżniamy trzy podstawowe obszary, w których chcemy być coraz lepsi, żeby Google zaczęło przesuwać nas ku górze. Są to:
- działania on-page, czyli te prowadzone na stronie sklepu,
- działania off-page, czyli te prowadzone poza stroną sklepu,
- ocena naszego sklepu przez użytkowników.

Działania ON-PAGE dla sklepu internetowego
Przy okazji działań na stronie sklepu internetowego warto wspomnieć o wyborze silnika dla Twojego sklepu online. Na rynku można wyróżnić kilka najpopularniejszych silników, które odpowiadają za zdecydowaną większość sklepów, jakie znasz. Do najważniejszych należą: Magento, PrestaShop i WooCommerce. Ja osobiście polecam ten ostatni, czyli WooCommerce, jest to silnik sklepu na bazie CMS-a WordPress. Najpowszechniejszego CMS-a na świecie.
Czym jest CMS?
CMS (Content Management System) – System zarządzania treścią. Oczywiście w każdej nowoczesnej definicji musi paść słowo „zarządzanie”. Mówiąc prostym językiem, CMS jest to system, gdzie możemy dodawać, usuwać, edytować, itp. treści na naszej stronie lub sklepie internetowym. Gdyby nie systemy CMS, każdą, nawet najmniejszą poprawkę, typu dodanie przecinka, musiałby zrobić programista poprzez kod strony.
Ja polecam CMS WordPress, ponieważ dla osoby zaznajomionej z działaniem komputera i Internetu jest dość prosty w codziennej obsłudze, ma rozbudowaną dokumentację, posiada bardzo wiele wtyczek i gotowych motywów, a co najważniejsze jest piekielnie powszechny. Na całym świecie ponad 30% wszystkich stron internetowych jest postawionych na WordPressie.
Najważniejsze czynniki on-page
Aby pozycjonowanie Twojego sklepu było skuteczne, należy zacząć od podstaw, a podstawą w tym wypadku jest „ogarnięcie” wszystkiego co się da na Twoim sklepie. Ważne, aby nie zostawiać niczego przypadkowi, bo potem suma tych detali decyduje o tym, kto jest wyżej, a kto niżej w wyszukiwarce, oczywiście poza czynnikami zewnętrznymi. Zwróć uwagę jednak, że działania on-page, czyli na stronie sklepu są jedynymi, na które masz w 100% wpływ. Ty, albo osoba, która buduje Twój sklep lub zarządza nim pod kątem SEO. Jakie to są czynniki?
Słowa kluczowe, jako punkt wyjścia do dalszych działań
Zanim zaczniesz jakiekolwiek działania na swoim sklepie, znajdź odpowiednie słowa kluczowe, pod które chcesz pozycjonować swój sklep. Nie kieruj się jedynie intuicją. Ja wiem, że jesteś ekspertem w swojej branży, jednak nie zawsze te słowa, jakie według Ciebie wydają się najodpowiedniejsze, są tymi najchętniej używanymi przez Twoją grupę docelową. Oczywiście Twoja intuicja i wiedza ekspercka z danej branży, jak najbardziej się przyda, warto jednak rozszerzyć ją o odpowiednie narzędzia.
Przede wszystkim określ grupę docelową, do jakiej kierujesz wszystkie komunikaty i ofertę swojego sklepu. Pozwoli Ci to precyzyjniej dopasować przekaz. Dobrym pomysłem jest stworzenie sobie profilu idealnego klienta. Na czym to polega? Opisz dokładnie swojego idealnego klienta, jaką ma płeć, ile ma lat, czym się zajmuje, ile zarabia, gdzie mieszka, itp. Im więcej detali, tym lepiej. Następnie spróbuj go sobie wyobrazić i później przy każdej próbie komunikacji z potencjalnymi klientami, wyobrażaj sobie, że mówisz tylko do swojego idealnego klienta. Nie staraj się zadowalać wszystkich, bo wtedy nie zadowolisz nikogo.
Następnie stwórz listę słów i fraz kluczowych, które Twoim zdaniem najlepiej opisują rdzeń Twojego asortymentu. Uwzględnij wyszukiwania lokalne, jak również to, co robi najsilniejsza konkurencja. W tym miejscu należy podjąć decyzję, czy lepiej będzie bić się z silną konkurencją na czerwonym oceanie, czyli o najpopularniejsze frazy, czy jednak poszukać swojego błękitnego oceanu.
W tym miejscu niezbędne mogą okazać się narzędzia. Do najważniejszych narzędzi należy zaliczyć między innymi: Google Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush, Moz Keyword Explorer, KWFinder. Narzędzia te pozwalają na poznanie popularnych wyszukiwań, podobnych fraz, konkurencji i liczby zapytań na dane frazy.
Gdy już masz ustalone słowa, pod które chcesz pozycjonować swój sklep, możemy przejść dalej.
URL, title, meta description
„A ten to po jakiemu to do mnie gada?”
Zacznijmy od początku. Zwróć uwagę, aby adresy URL, czyli inaczej mówiąc adres danej strony lub podstrony był ładny i przyjazny. Zamiast automatycznie generowanych adresów typu:
zabawkiuzbyszka.pl/kategoria/podkategoria/hwdp_misiu_2137gywtshwbmsn7&.html.
użyj:
zabawkiuzbyszka.pl/kategoria/podkategoria/mis-jasio.html.
Zadbaj, aby tytuł i tagi meta description dla Twojej podstrony produktowej, jak i dla każdej innej zawierały frazy kluczowe, pod które chcesz pozycjonować swój sklep. To pomoże odnaleźć Cię w wyszukiwarce internetowej.
Semantyka, nagłówki h1, h2, h3, h4, h5, h6
Stosuj się do wytycznych związanych z aktualnie panującą semantyką, unikaj pisania ściany tekstu. Oczywiście duża ilość tekstu (zwłaszcza poczytnego) jest jak najbardziej wskazana, jednak musi ona być podana użytkownikom w przystępnej dla oka formie. Nie zalewaj ich wodospadem tekstu. Zamiast tego stosuj akapity, używaj odpowiednich nagłówków, dodawaj grafiki, itp.
Teksty na stronie sklepu online
Zasada numer 1.
KLIENT NIE PRZYSZEDŁ DO TWOJEGO SKLEPU CZYTAĆ O TOBIE, TYLKO O SOBIE.
Może się to wydawać nieintuicyjne, jednak tak jest. Wyobraź sobie, że jedziesz autobusem, załóżmy linia 128, to nie ma znaczenia i słyszysz dwie grupki młodych dziewczyn, jedna grupka rozmawia o sobie, swoich przeżyciach, problemach, itp. Z kolei druga rozmawia cały czas o Tobie. Masz możliwość podsłuchać jedną z grup, która zainteresuje Cię bardziej?
Posługuj się Językiem Korzyści, mów klientowi co zyska, kim się stanie, gdy kupi Twój długopis, a nie zachwalaj, że masz najlepsze długopisy, bo pochodzą z północnego, a nie południowego Pekinu. Rozumiesz, o co chodzi?
Ponadto, teksty na Twojej stronie lub sklepie powinny być unikalne, w żadnym wypadku nie kopiuj treści z innych stron. To częste pójście na łatwiznę, na szczęście jest boleśnie karane przez Google. Tam gdzie tylko się da, staraj się, aby teksty były długie, ale przede wszystkim długie i ciekawe. Odnośnie stylistyki pisania nie będę udzielać uniwersalnych rad, ponieważ uważam, że wszystko zależy od Twojej grupy docelowej. Wielu ekspertów powie: „Pisz poprawnie stylistycznie, używaj prostego, zrozumiałego języka, nie używaj nieprofesjonalnych zwrotów”. Ja nie do końca się z tym zgodzę. Uważam, że należy być autentycznym, jeśli jesteś prawnikiem, którego szczytem nonszalancji w życiu był zakup biletu na pociąg, którym nie jechał, to ok pisz poprawnie, bo to jest spójne z Tobą. Jeśli jednak masz inne usposobienie, jesteś człowiekiem żartobliwym, to daj się poznać swoim klientom z prawdziwej strony, a nie kryguj się na stonowanego prawnika. Zwłaszcza, gdy prowadzisz np. studio tatuażu.
Warto wprowadzać regularnie treści na sklepie internetowym. Można to oczywiście uzyskać poprzez dodawanie nowych produktów, czy kategorii i tworzenia dla nich unikalnych opisów. Drugim sposobem, który polecam, mimo ciągłego dodawania nowych produktów jest systematyczne prowadzenie bloga.
Blog
Blog na stronie sklepu internetowego posiada dwie bardzo ważne funkcje. Po pierwsze primo stawia Cię w roli eksperta w branży. Potencjalny klient widzi, że jesteś osobą, która zna się na omawianym zagadnieniu. Jak mówi Elon Musk i Wojciech Szymczyk, jeśli potrafisz coś wytłumaczyć, to znaczy, że sam to rozumiesz. Mimo, że może być wiele osób, które znają się na tym lepiej, to Ty i Twoja firma zostaniecie uznani za fachowców. Psychologia sie kłania. Po drugie primo, blog jest rewelacyjnym narzędziem do pozycjonowania strony lub sklepu. Poprzez możliwość zamieszczenia wielu fraz kluczowych w takim wpisie blogowym, masz możliwość ściągania ruchu do swojego sklepu internetowego.
Jeśli myślisz, że nie potrafisz pisać artykułów zgodnych z zasadami SEO, pomocnych w pozycjonowaniu, nie masz pomysłu o czym mógłbyś napisać, być może masz rację. Mogę Ci w tym pomóc. Odezwij się do mnie, a myślę, że wypracujemy jakieś rozwiązanie.
Opisy produktów i kategorii
Wydawać by się mogło, że nie jest to miejsce do rozwinięcia skrzydeł przez copywriterów. Nic bardziej mylnego. Gdzie tylko się da, unikaj kopiowania opisu produktów ze strony producenta. Własny, unikalny opis, urozmaicony zdjęciami postawi Cię półkę wyżej od konkurencji. To samo tyczy się opisów poszczególnych kategorii. Dlaczego zostawiać nudną nazwę kategorii: „Czapki”? Poświęć chwilę, a czas poświęcony na ciekawy opis kategorii będzie pracować na Ciebie przez długi czas, nawet kiedy śpisz, chyba warto?
Obrazki i zdjęcia na sklepie
Zoptymalizuj obrazki na stronie swojego sklepu. Na czym polega optymalizacja? Optymalnie, czyli najlepiej w danych warunkach, a więc zrób, żeby było najlepiej. Zwróć uwagę na takie elementy, jak rozmiar obrazka, obrazek nie może być za ciężki, bo obciąży stronę i będzie się długo ładować, ale nie powinien też być kiepskiej jakości, bo to nie zachęca do zakupu. Warto zadbać, aby każdy obrazek miał unikalny, ale sensowny pod kątem SEO, opis w każdym możliwym miejscu, tzn.: nazwa, alt, tagi. Myślę, że na temat responsywności obrazów, to znaczy dopasowania ich rozmiaru do wszystkich urządzeń nie muszę już wspominać na tym etapie. Responsywność nie dotyczy tylko obrazów, ale całej strony sklepu.
Z grubsza omówiliśmy najważniejsze aspekty działań on-page dla Twojego sklepu internetowego. Naturalnie, dochodzą do tego jeszcze takie zagadnienia, jak przystępność strony dla osób niepełnosprawnych, dobrze dopasowana zarówno wersja mobilna, jak i desktopowa, eliminacja błędów na stronie i ślepych zaułków i wiele, wiele więcej. Poprzestanę jednak na tym, bo jeśli chciałbym omawiać szczegółowo każdy jeden czynnik, to i tak nikt by tego nie czytał. Jeśli chciałbyś, abym pomógł Ci w optymalizowaniu Twojej strony, to odezwij się do mnie poprzez maila, bądź telefon.

Działania OFF-PAGE dla sklepu internetowego
Działania off-page, czyli te „poza” sklepem, często nazywane link-building. Link-building, czyli inaczej budowanie sieci linków prowadzących do naszej witryny. Jest to proces trudny i czasochłonny, ale dający wymierne efekty w postaci lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlaczego to takie ważne? Jeśli do Twojej strony prowadzi wiele linków z „ważnych” i uznanych społecznie stron i portali, Google uznaje Cię za równie ważnego i wartościowego i niejako chce Cię mieć wysoko w wynikach.
Link-building, czyli jak pozyskiwać linki?
Najważniejszym aspektem w budowaniu sieci linków prowadzących do naszej strony jest strona, z której dane przekierowanie pochodzi. Jeśli linkuje do nas słaba strona, która jedyne, co robi to linkuje to jest to guzik warte. Taka sama sytuacja jest, jeśli ktoś myśli, że zbuduje sobie kilkanaście stron, które będą towarzystwem wzajemnej adoracji i utworzą klaster linkujący do siebie nawzajem, to raczej się przeliczy. Tego typu praktyki mogły mieć miejsce, gdy w Polsce piosenkarką numer jeden była Mandaryna, czyli jakieś 20 lat temu, a nie teraz.
Obecnie algorytmy są znacznie bardziej rozbudowane i to dobrze. Dzięki temu w wyszukiwarce, na górze widzimy wartościowe witryny. Zatem jeśli chcesz skutecznie budować sieć linków, należy skupić się na dużych, wartościowych i społecznie cenionych stronach.
Jak budować wartościowe linkowanie?
Można wyróżnić kilka dobrych praktyk, które pomogą Ci w zdobywaniu wartościowych linków. Należą do nich między innymi:
- Utrzymywanie dobrych relacji. Dobre relacje zarówno z klientami, jak i kontrahentami jeszcze nikomu nie zaszkodziły. Dbaj o relacje i wykorzystaj swoich partnerów biznesowych do wzajemnego linkowania.
- Social media. Prowadź regularnie swoje profile w mediach społecznościowych. To idealne miejsce do promowania swojego biznesu i linkowania do swojej strony lub sklepu. Jeśli potrzebujesz pomocy z ogarnięciem swoich mediów społecznościowych, prowadzeniem profili, przygotowaniem ciekawych postów, to sprawdź zakładkę social media.
- Opinie. Zawsze walcz o pozytywne opinie. Proś swoich klientów, jeśli są zadowoleni o wystawienie pozytywnej opinii na Twój temat, najlepiej w Google Moja Firma. Po więcej informacji zajrzyj tutaj.
- Płatne współprace. Jeśli nie jesteś już małym żuczkiem biznesu, pomyśl o płatnych współpracach z dużymi blogerami, podcasterami, YouTuber-ami. Linki od tego typu brandów wywindują Twój sklep na szczyt wyników.
To co, ruszamy razem z Twoim sklepem na podbój wyszukiwarek?

Dowiedz się czegoś mądrego
6 rzeczy, które powinna mieć każda strona internetowa
Czyli jak nie zostać neandertalczykiem Internetu? Pierwszy post, uwaga! Dziś zabieram Cię w podróż przez…