blog – webwriting
Bogata w interesujące treści strona internetowa, to rdzeń całego procesu pozycjonowania. Nie da się wypozycjonować strony, która ma mało tekstu.
Jeśli nie czujesz się na siłach, nie masz czasu lub brak Ci pomysłów na prowadzenie bloga zgodnego z najlepszymi praktykami SEO, to przecież jestem ja 🙂
Po co Ci blog firmowy?
No właśnie, po co Tobie i Twojej firmie blog firmowy, mało jest informacji w Internecie? Warto na wstępie wyjaśnić sobie, jaki jest w ogóle cel posiadania bloga firmowego. Z jednej strony można słusznie zauważyć, że w Internecie jest już naprawdę sporo informacji, pytanie czy światu potrzebny kolejny blog branżowy. Światu może nie, ale Tobie i owszem.
Dobrze prowadzony blog firmowy spełnia wiele funkcji, jednak najważniejsze są dwie z nich. Przede wszystkim kreuje Cię na eksperta branżowego. Praktyczny blog, z dobrą wiedzą, buduje w czytelniku wiedzę, że można Ci zaufać, bo wiesz o czym mówisz. Druga najważniejsza funkcja bloga, to ściąganie ruchu na Twoją stronę lub sklep internetowy.
Jak powiedziałem w tytule, nie da się wypozycjonować strona, która jest uboga w treści. Wynika to ze specyfiki pracy robotów Google. Przeszukują one tekst strony, w poszukiwaniu słów kluczowych, o które zapytał wyszukiwarkę użytkownik, czyli Twój potencjalny klient. Ponadto, regularne dodawanie treści do Twojej strony pokazuje wyszukiwarce, że Twoja strona żyje, a nie jest pozostawiona sama sobie.

Budowanie pozycji eksperta
Posiadanie bloga podnosi reputację Twojej firmy. Ponadto, ludzki umysł działa w taki sposób, że automatycznie, gdy ktoś publikuje treści, czy to w Internecie, czy w formie np. ebooka, czy książki, to z automatu, uważamy go za kogoś kto ma wiedzę, kto zna się. Najlepiej jest, gdy użytkownik, czyli Twój przyszły klient (miejmy nadzieję) z Twojego wpisu blogowego może wynieść coś dla siebie. Mam na myśli, że najlepszy blog, to taki, który wnosi realną wartość w postaci wiedzy dla czytającego. To sprawia, że użytkownik będzie chciał czytać Cię jeszcze i jeszcze.
Oprócz bycia ekspertem, co już jest fajne, jeśli Twoje wpisy są pomocne dla ludzi, sprawia to, że chętniej będą oni chcieli zostawić u Ciebie swoje pieniądze, kłania nam się Ekonomia Wdzięczności. Jeśli czujemy, że ktoś daje nam coś za darmo, to chcemy mu się odwdzięczyć.
Gdy na Twojej stronie lub sklepie regularnie pojawiają się nowe treści, które są przydatne dla użytkowników, a w dodatku są napisane barwnym, ciekawym i przystępnym językiem, użytkownicy nie zamykają strony po sekundzie, gdy zobaczą ścianę nudnego tekstu, to tutaj kolejna niespodzianka. Google promuje strony, na których ludzie spędzają dużo czasu. Jak wiemy ze strony Pozycjonowanie stron SEO, jest to element tak zwanej oceny strony przez użytkowników. Zatem mamy kolejny pozytywny „efekt uboczny” posiadania ciekawego bloga.

Pozyskiwanie ruchu na stronę poprzez wpisy blogowe
Ok, ludzie już mają Cię za eksperta, ufają Ci, chcą się odwdzięczyć, więc robią u Ciebie zakupy, ale to chyba mało prawda?
– Oczywiście, że mało. Dlaczego mamy się ograniczać (Boże, słyszę w sobie Grzesiaka…).
Jednak, taka prawda, łechtanie swojego ego to nie jedyna zaleta posiadania dobrego bloga firmowego. Jak już wspomniałem, blog ściąga bardzo dużo ruchu na Twoją stronę internetową lub sklep. Tekst jest podstawą całą pozycjonowania, pozycjonowanie to odpowiadanie na pytania użytkowników odpowiednią treścią. Blog jest idealnym narzędziem do tego, aby precyzyjnie odpowiadać na bolączki Twoich klientów.
Gdzie, jak nie na blogu możesz użyć tylu fraz kluczowych. Oczywiście, wszystko należy robić z umiarem, jeśli Twój wpis będzie jedynie naszpikowany słowami kluczowymi, a niewiele będzie z niego wynikać, to niestety kariery nie zrobi. Google to cwany lis (mimo, że nie jest Firefox-em hehe) i nie tak łatwo go obejść.

Jak prowadzić bloga firmowego?
Pisząc bloga firmowego trzeba pamiętać o ciekawej tematyce postów, wpisującej się w oczekiwania i problemy Twoich klientów, ale także o odpowiedniej strukturze wpisów. Przyjrzyjmy się najważniejszym aspektom skutecznego wpisu blogowego.
Zanim jednak do tego przejdziemy, odpowiedzmy na jedno pytanie, które nurtuje wiele osób, mianowicie:
„Czy lepiej założyć bloga na osobnej subdomenie, czy jednak na podstronie Twojej strony lub sklepu?”
Przyjmuje się, że lepszym rozwiązaniem w kontekście pozycjonowania, będzie dołożenie do Twojej strony, dodatkowej podstrony o nazwie np. blog.
Długość wpisu blogowego
Z jednej strony można by powiedzieć, że im więcej, tym lepiej. Jednak, ja bym tę wypowiedź nieco uzupełnił. Powiem, że dopóki tekst jest interesujący, to warto, aby był jak najdłuższy i wyczerpywał dany temat. Bo jeśli ma być jedynie zapchajdziurą, której nikt nie będzie w stanie przeczytać, to należy go skrócić. Przyjmuje się, że dolna granica, ale to naprawdę minimum to 1000 znaków (liczone wraz ze spacjami), Jednak tego typu treści są rzadko spotykane. Pokazują, że ktoś chce działać, ale mu się nie chce, bo jaki temat można wyczerpać w 1000 znaków.
Ja uważam, że odpowiednio pracujący na Ciebie wpis blogowy powinien zawierać ok 1000 słów. To już jest ilość, której przeczytanie zajmuje kilka minut i można naprawdę kogoś zaciekawić. Górna granica, tak jak wspomniałem, dla ciekawego wpisu praktycznie nie istnieje.
Częstotliwość publikowania treści blogowych
Częstotliwość w mojej ocenie jest czynnikiem znacznie mniej istotnym od długości danego wpisu. To nie Twitter, że lepiej publikować po jednym słowie 10 razy dziennie. Wpis blogowy można raczej przyrównać do LinkedIna, gdzie również publikujemy rzadziej, ale za to konkretniej. Zresztą wykorzystywanie swoich wpisów blogowych na swoich social mediach jest świetnym pomysłem, więcej na ten temat znajdziesz w zakładce social media. Na początek 2 wpisy w miesiącu to ilość absolutnie wystarczająca.
Formatowanie tekstu
Aby Twój wpis nie przytłoczył Twojego czytelnika powinien już na pierwszy rzut oka zachęcać do czytania. Nikt nie będzie czytać Twojej ściany tekstu, ludzkie oko lubi lekką czcionkę i tekst podzielony na małe fragmenty. Polski naukowiec – Wojciech Szymczyk twierdzi, że wynika to z tego, że ściana tekstu napisana czcionką Times New Roman kojarzy nam się z czytaniem Ferdydurki w szkole, ale to niepotwierdzona informacja.
Do odpowiedniego formatowania tekstu niezbędne jest również korzystanie z odpowiednich nagłówków od h1 do h6, w zależności od potrzeby, a także zamieszczania grafik, które ożywiają całość. Tytuły oprócz walorów estetycznych pełnią również ważną rolę w kontekście SEO. Wskazane, by tytuł, jak i podtytuły zawierały odpowiednie słowa kluczowe.
Ponadto, nasz wpis może zawierać linki prowadzące do adekwatnych do wpisu treści. Mogą prowadzić do innych podstron naszej strony, np. oferty lub cennika, bądź do poszczególnych produktów w naszym sklepie ecommerce. Nie należy przekraczać ilości trzech linków w jednym wpisie blogowym.
Słowa kluczowe – gwóźdź programu!
Słowa kluczowe są najważniejszym elementem skutecznego wpisu blogowego. Bez odpowiednich fraz kluczowych, nasz wpis będzie niewidoczny. Według najlepszej wiedzy z zakresu SEO, przyjmuje się, że jeden wpis powinien zawierać co najmniej 2 słowa kluczowe wybrane do pozycjonowania. Nie należy każdego swojego wpisu pisać pod jedno słowo kluczowe. Z kolei w jednym wpisie, dane słowo kluczowe powinno występować ok 3 razy. W razie możliwości starać się nie odmieniać (przez przypadki) słowa kluczowego.

O czym pisać na blogu firmowym?
Najlepszą odpowiedzią na to pytanie jest, pisać o tym, co nurtuje Twoich klientów. Jeśli prowadzisz biznes to zakładam, że znasz najczęstsze pytania i problemy Twoich klientów. Co jeśli odpowiedzi na pytania Twoich klientów padły już w Internecie setki razy. Wtedy trzeba wykazać się odrobiną sprytu i opowiedzieć o podobnych zagadnieniach, jednak w nieco inny sposób. Przykładowo, zamiast pisać „Jaki smartfon ma najlepszy aparat?” (skoro wiadomo, że IPhone), lepiej napisz „Jaki smartfon do 1000 zł ma najlepszy aparat?”. Niby to podobne, ale jednak nie do końca. Już możesz zaciekawić nieco innego klienta. To oczywiście tylko przykład obrazujący sposób myślenia.
Przy obecnej ilości wpisów blogowych, jaką zawiera Internet, aby nasze posty były poczytne, należy się czymś wyróżnić. Z tego względu warto stosować tytuły zachęcające do przeczytania, jednak pod żadnym pozorem niewprowadzające w błąd. Jeśli piszesz o formach polisy ubezpieczeniowej, to nie używaj tytułu „Goła baba”.
Propozycje tematów na bloga dla sklepu ecommerce
- Ranking produktów np. w danym przedziale cenowym
- Porównianie flagowych produktów z danej kategorii
- Propozycje produktów dla specyficznych potrzeb klienta
- Edukacja. Edukacja sprawdza się zawsze i wszędzie, w każdej branży. Możesz edukować swoich czytelników na dowolne tematy dotyczące ich problemów
- Poradniki – jak wykonać daną czynność
Jeśli uważasz, że potrzebujesz pomocy w tworzeniu bloga na swoją stronę firmową lub sklep, to odezwij się do mnie, sprawdzimy, czy jestem w stanie Ci pomóc.

Dowiedz się czegoś mądrego
6 rzeczy, które powinna mieć każda strona internetowa
Czyli jak nie zostać neandertalczykiem Internetu? Pierwszy post, uwaga! Dziś zabieram Cię w podróż przez…